SOCIETATEA DE NAVIGAŢIE
FLUVIALĂ ROMÂNĂ
N.F.R.
(1890 - 1947)
N.F.R.
(1890 - 1947)
Societatea
de Navigaţie Fluvială Română – NFR – a fost înfiinţată în anul 1890 în
conformitate cu Înaltului Decret Regal emis de Regele Carol I privind navigaţia
maritimă şi fluvială în Regatul România.
Până la acea dată navigaţia fluvială era un cvasi-monopol al firmelor
austro-ungare şi germane. Începutul a fost făcut cu 5 remorchere, 45 de şlepuri
şi o navă de pasageri.
Prima
navă a societăţii a fost remorcherul cu zbaturi “Despina Doamna”, cumpărat în anul 1890 de la societatea DDSG-Austria.
Fusese lansat la apă în anul 1869 la şantierul naval “Ujpest” Budapesta. Era
construit din oţel cu punte de lemn, o lungime de 54,4m, pescaj 1,15m, 260
tone, maşină cu aburi cu dublă expansiune de 110 CP, combustibil – păcură, putea
dezvolta o viteză de 20 Km/H. A funcţionat până în anul 1909.
În anul 1920
NFR avea în dotare 7 nave de pasageri de lung curier cu cabine de dormit din
care o navă cu cabine de lux, 12 nave de pasageri de transport local, 22
remorchere, 180 şlepuri, 12 tancuri petroliere şi 28 nave auxiliare, deservind
14 linii de pasageri locale si 4 internaţionale. Navigaţia se efectua pe Dunăre
şi pe râurile Prut, Nistru, Tisa, Mureş până la Arad şi Canalul Bega de la
Timişoara la Zrenjanin în Serbia.
Societatea
dispunea de trei inspectorate instalate la Galaţi, Turnu Severin şi Viena, 29 de
agenţii în ţară, 6 reprezentanţe în străinătate la: Belgrad, Budapesta,
Bratislava, Linz, Passau şi Regensburg şi 10 agenţii la Paks, Baja, Mohacs in
Ungaria, Bezdan, Apatin, Osijek, Vukovar, Novisad în Serbia pentru Dunăre iar Szeged şi Szolnok pentru Tisa.
În
anul 1947, regimul comunist la ordinul expres al URSS a desfiinţat Societatea
NFR. Tot atunci a fost desfiinţată şi Societatea Română de navigaţie SRD S.A. unde
deţinea acţiuni şi statul Român.
Remorcherul NFR Despina Doamna (1890-1909)
Remorcherul NFR Decebal (1890-1972)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu