SERVICIUL MARITIM
ROMÂN
1895 – 1945
La data de 28 Aprilie 1895, prin Înalt Decret
Regal, Regia Monopolurilor Statului condusă de Grigore Manu a fost însărcinată
cu organizarea unui serviciu maritim.
Imediat a fost cumpărat vaporul de pasageri „Meteor” de 1085 TRB, care va efectua
cursa Constanţa-Constantinopol (Istanbul) şi cargoul „Medeea” de 819 TRB. În anul următor au fost achiziţionate nava de
pasageri: „Principesa Maria” şi
cargourile „Viitorul” şi „Sulina”. În anul 1897 navele de
pasageri „Turnu Severin” şi „Constanţa”, cargourile „Dobrogea”, „Bucureşti” şi „Iaşi”.
În anul 1920 SMR deţinea 6 nave de pasageri de lung
curier, 10 nave mixte (pasageri şi
marfă) şi
cca. 20 de cargouri. SMR asigura transportul de pasageri pe 6 linii maritime:
1. Constanţa – Istanbul Constanţa
2. Constanţa – Istanbul – Pireu – Haifa –
Alexandria şi retur.
3. Galaţi –
Sulina – Constanţa –Istanbul – Izmir – Pireu - Malta – Napoli - Marsilia – Barcelona
– Valencia – Alger si retur.
4. Galaţi – Sulina – Constanţa - Istanbul -
Haifa – Tripoli – Beirut – Iaffa – Port Said – Alexandria – Izmir – Istanbul –
Constanţa – Sulina – Galaţi.
5. Galaţi –
Sulina – Constanţa – Pireu – Volos – Salonic – Chios – Izmir – Istanbul –
Constanţa – Sulina – Galaţi.
Cargourile
asigurau transportul de mărfuri în ţări ca Franţa, Anglia, Germania, Suedia, inclusiv
peste Atlantic în Statele Unite la New York şi Brazilia la Rio de Janeiro.
Navele
de pasageri Transilvania şi Basarabia erau ultra-moderne. În cele
ce urmează vă prezint succint caracteristicile tehnice ale celor două nave
surori:
Nava de pasageri de lung curier Transilvania a fost lansată la apă la 11 Februarie
1938 (Basarabia la 10 Mai 1938) la
Şantierul naval Burmeister & Wein din Copenhaga pentru dotarea SMR. Ambele
nave erau tip Trans-Atlantic. Navele aveau o lungime de 128m, 6672 TDW, dotate
cu motoare Diesel şi o viteză de croazieră de 25 noduri. Capacitate de
transport pentru 412 pasageri în 2 apartamente, 6 cabine de lux, 8 cabine
semilux, 32 cabine clasa I, 43 cabine clasa II-a si 38 cabine clasa
III-a. În cală magaziile aveau o capacitate de 6650 mc, unde în afara
bagajelor pasagerilor, puteau transporta 1000 de saci poștali
şi diverse mărfuri.
În
anul 1945 serviciul a fost desfiinţat şi toate navele confiscate de URSS. Au
fost înapoiate doar două nave: Transilvania şi un cargou, ambele într-o stare
jalnică, necesitând reparaţii de amploare.
În
acest an 2020, se împlinesc 125 de ani de la înfiinţarea acestuiserviciu. An în
care România nu mai are flotă prin grija conducătorilor ei de după 1990.
Vasile Giurgiu
12 Aprilie 2020
http://vasile-giurgiu.blogspot.com
Vasile Giurgiu
12 Aprilie 2020
http://vasile-giurgiu.blogspot.com
SMR Meteor - prima navă a Serviciului Maritim Român
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu