Într-o epocă de minciună universală, să spui adevărul este un act revoluţionar.

SERVICIUL MARITIM ROMÂN

SERVICIUL MARITIM ROMÂN
1895 – 1945


   La data de 28 Aprilie 1895, prin Înalt Decret Regal, Regia Monopolurilor Statului condusă de Grigore Manu a fost însărcinată cu organizarea unui serviciu maritim.
Imediat a fost cumpărat vaporul de pasageri „Meteor” de 1085 TRB, care va efectua cursa Constanţa-Constantinopol (Istanbul) şi cargoul „Medeea” de 819 TRB. În anul următor au fost achiziţionate nava de pasageri: „Principesa Maria” şi cargourile „Viitorul” şi „Sulina”. În anul 1897 navele de pasageri „Turnu Severin” şi „Constanţa”, cargourile „Dobrogea”, „Bucureşti” şi „Iaşi”.

În anul 1920 SMR deţinea 6 nave de pasageri de lung curier, 10 nave mixte (pasageri şi marfă) şi cca. 20 de cargouri. SMR asigura transportul de pasageri pe 6 linii maritime:
1. Constanţa – Istanbul Constanţa
2. Constanţa – Istanbul – Pireu – Haifa – Alexandria şi retur.
3. Galaţi – Sulina – Constanţa –Istanbul – Izmir – Pireu - Malta – Napoli - Marsilia – Barcelona – Valencia – Alger si retur.
4.  Galaţi – Sulina – Constanţa - Istanbul - Haifa – Tripoli – Beirut – Iaffa – Port Said – Alexandria – Izmir – Istanbul – Constanţa – Sulina – Galaţi.
5. Galaţi – Sulina – Constanţa – Pireu – Volos – Salonic – Chios – Izmir – Istanbul – Constanţa – Sulina – Galaţi.
Cargourile asigurau transportul de mărfuri în ţări ca Franţa, Anglia, Germania, Suedia, inclusiv peste Atlantic în Statele Unite la New York şi Brazilia la Rio de Janeiro.

Navele de pasageri Transilvania şi Basarabia erau ultra-moderne. În cele ce urmează vă prezint succint caracteristicile tehnice ale celor două nave surori:
Nava de pasageri de lung curier Transilvania a fost lansată la apă la 11 Februarie 1938 (Basarabia la 10 Mai 1938) la Şantierul naval Burmeister & Wein din Copenhaga pentru dotarea SMR. Ambele nave erau tip Trans-Atlantic. Navele aveau o lungime de 128m, 6672 TDW, dotate cu motoare Diesel şi o viteză de croazieră de 25 noduri. Capacitate de transport pentru 412 pasageri în 2 apartamente, 6 cabine de lux, 8 cabine semilux, 32 cabine clasa I, 43 cabine clasa II-a si 38 cabine clasa III-a. În cală magaziile aveau o capacitate de 6650 mc, unde în afara bagajelor pasagerilor, puteau transporta 1000 de saci poștali şi diverse mărfuri.

În anul 1945 serviciul a fost desfiinţat şi toate navele confiscate de URSS. Au fost înapoiate doar două nave: Transilvania şi un cargou, ambele într-o stare jalnică, necesitând reparaţii de amploare.

În acest an 2020, se împlinesc 125 de ani de la înfiinţarea acestuiserviciu. An în care România nu mai are flotă prin grija conducătorilor ei de după 1990.

Vasile Giurgiu
12 Aprilie 2020

http://vasile-giurgiu.blogspot.com



SMR Meteor - prima navă a Serviciului Maritim Român


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu