În anul 2010 am făcut ultima croazieră
pe Dunăre la bordul unei mici ambarcaţiuni. Atunci pe Dunărea românească nu
existau nici-un fel de amenajări pentru navigaţia turistică. Am fost curios
dacă după zece ani s-a schimbat ceva.
Îmi amintesc că din Germania până prin Serbia am
întâlnit o mulţime de ambarcaţiuni mici cu motor sau cu vele sau cu ambele,
caiace şi canoe unele cu mici vele. La sfârşit de săptămână era chiar aglomeraţie… Prin marinele întâlnite se găsea cu
greu un loc liber, apelam la ancoraje care şi ele erau destul de aglomerate. Pe
măsură ce ne apropiam de intrarea pe Dunărea românească, înafară de navele
comerciale, întâlneam doar bărci cu pescari sau câţi-va caiacişti. Doar în
vre-o două rânduri ne-am încrucişat cu câteva mici ambarcaţiuni de agrement sub
pavilion german. Dar nici nave de croazieră n-am prea văzut. Marea majoritate a
croazierelor pe Dunăre pornesc din Germania şi
se opresc la Budapesta! Câteva saituri au oferte şi până la Belgrad. Despre
Dunărea românească nu se pomeneşte nimic. Poate cu excepţia Deltei.
Cauza fiind lipsa aproape totală de
amenajări pentru turismul nautic, dar şi lipsei de informare pentru navigaţia
ambarcatiunilor mici, pe Dunăre.
Au trecut zece ani de atunci şi am fost curios să văd dacă situaţia s-a
îmbunătăţit. M-am pus în situaţia unui turist străin care ar vrea să ajungă în
Deltă cu ambarcaţiunea lui.
Aşa că m-am aşezat cu barca pe… Google şi am început să caut informaţii.
Apoi m-am pus în situaţia unui “barcagiu” străin care vrea să descopere
Dunărea românească în anul centenar 2018. Desigur nu cunoaşte limba română!
Dacă în Serbia avem la dispoziţie peste treizeci de marine, acostamente şi ancoraje ale căror adrese pot fi aflate la
orice oficiu de turism sârbesc din pliante tipărite ce e drept cele mai multe
în limba sârbă (!) imediat după intrarea în zona românească a Dunării, parcă
s-a tras o cortină. De remarcat că şi pe partea bulgărească situaţia este cam
la fel.
Portul Baziaş anul 1902 |
Intrăm pe teritoriul românesc la Baziaş
trecem de Pojejena, ajungem la Moldova Veche, unde cu chiu cu vai
ancorăm, punem gonflabila pe apă şi ne tragem la mal. Cu greutate dăm peste un
birou de informare turistică, care este închis. Facem câteva cumpărături la un
magazin întâlnit în cale, apoi ne luăm picioarele la spinare ne îmbarcăm şi o
luăm la vale. Dublăm Dubova cu golful ei larg, fără să facem escală şi bine facem. Cu toate că aici există vre-o 30 de aşa zise pensiuni, am risca să murim de foame, pentru-că toate asigură doar cazare la nişte preţuri excesive... Pe partea sârbă la pensiuni similare, cazarea plus masa costă jumătate... Pe malul stâng apare statuia regelui Decebal, facem câteva poze,
apoi dăm de intrarea în golful Mraconia,
dar cum n-avem nici-o informaţie nu riscăm să intrăm şi trecem mai departe. La
Km 955 dăm peste portul Orşova, care
situat într-un golf de toată frumuseţea, ar fi putut avea un port turistic adevărat.
Dar din păcate cel existent este departe de aşa ceva. Aflăm că primăria ar avea
ceva în plan dar nu se ştie când. Peste un an, doi, zece?
Port turistic Orşova
Trecem prima ecluză şi dublăm Turnu
Severin pentru-că nu prea avem unde ancora în siguranţă. Despre acostare şi
mai greu. Trecem şi de Gruia cu
portul său industrial, ajungem la Cetate
unde există doar un ponton. Proprietarul Mircea Dinescu nu are bani pentru mai
mult. Facem o mică escală, ne legăm la ponton, urcăm la restaurantul aflat pe mal, luăm o gustare,
bem şi un vinişor al casei, zglobiu, uşor tămâios şi plecăm mai departe.
Port cultural Cetate
Dublăm Calafatul şi Rast portul
în care s-a investit un milion de Euro, iar acum zace nefolosit, apoi Bechetul despre care nu avem nici-o informaţie. În sfârşit ajungem la Corabia unde găsim o marina nouă, frumos amenajată, cu vre-o 40 de
locuri, unde aflăm că pentru barca
noastră de 10m, plătim doar câţi-va lei pe 24 de ore. Din păcate utilităţile încă
sunt unele în construcţie, altele în proiect.
Portul turistic Corabia
Ramânem peste noapte, vizităm împrejurimile, cetatea Sucidava şi Fântâna
Secretă.
Facem o vizită rapidă şi la
Muzeul de Arheologie şi Etnografie despre care am aflat de pe un panou situat
aproape de marina. Despre portul comercial aflăm că este blocat de ani buni, de
un banc de nisip aluvionar. Primarul care vrea să salveze portul comercial, se
luptă cu birocraţia şi cu interesele ascunse ale unor giurgiuveni. APDJ dă din
umeri. Ce le pasă lor că portul Corabia este în faliment? Timpul trece, leafa
merge.
A doua zi molăm parâmele de la pontonul marinei şi plecăm mai departe. Depăşim
Turnu Măgurele, apoi dublăm
insula Belina cea plină de belele
(unde ar fi trebuit să se construiască o marina, dar n-a fost să fie şi nici nu
va fi curând)… apoi Zimnicea,
ajungem la Giurgiu . Intrăm pe canalul Plantelor unde
aflăm că nu există nici-o marina, dar în viitor se va costrui un port turistic
mare şi frumos. Doar că nu se ştie când. Cică planuri ar fi, cu banii se stă
mai rău. Suntem invitaţi să mai venim… Cum nu găsim nimic amenajat, luăm Dunărea
în travers şi mergem la prietenii noştri bulgari. La Ruse
găsim o marina destul de bine amenajată, alimentare cu carburant, apă potabilă,
electricitate. Plătim 12 Euro pe noapte. Cina o servim la restaurantul aflat
chiar lânga marina.
Port turistic Ruse
Plecăm mai departe dublăm Olteniţa
despre care nu ştim nimic şi o luăm spre Călăraşi.
Aici găsim cu greu un fel de loc de acostare improvizat unde sunt legate mai
multe bărci mai mici şi mai mari. Un proprietar de barcă, care repară ceva pe
la motor, ne asigură că ne v-a păzi ambarcaţiunea cât timp dăm o tură prin oraş.
Aflăm că pe braţul Borcea se va construi un port turistic modern. Primăria
spune că planurile au fost aprobate şi finanţarea există. Cât durează
construcţia? Se speră sa fie funcţional în 2-3 ani.
Viitorul port turistic Călăraşi
Continuăm navigaţia pe Borcea până la Feteşti. Aici există un port comercial dar turistic nu. Ba da.
Există un ponton privat “la Popescu” proprietarul unui hotel aflat pe mal. Aici
acostează cei care se plimbă prin imprejurimi şi mai rar câte unul venit de
cine ştie unde. Rarele nave de croazieră cu turişti acostează la dana
comercială. Şi aici la Feteşti primăria are în plan un port turistic încă de prin 2012 dar cum pînă acum nu s-a făcut
nimic, slabe speranţe să fie puse în aplicare foarte curând.
Mergem mai departe în aval, uităm
de existenţa pe canalul principal a două porturi, Cernavodă şi Hârşova
unde nu prea este nimic de văzut dar şi acostare dificilă din lipsa de
utilităţi. Pe aici nici măcar planuri nu există. Ajungem la Brăila
unde nu acostăm şi nici nu ancorăm, ne-ştiind dacă există vre-un port turistic,
cu toate ca oraşul este frumos, cu un centru istoric de remarcat. Lăsăm la dreapta braţul Măcin şi
portul Măcin unde credem că nu este
nimic de văzut ne-având nici-un fel de informaţii şi ajungem la Galaţi
unde suntem puţin mai norocoşi. Dăm
peste un aşa zis port turistic, construit prin grija Elenei Udrea, într-un loc
total ne-potrivit, chiar pe malul Dunării. La primul dezgheţ, sloiurile au
distrus aproape tot. Şi aşa a rămas până în prezent. Probabil că “specialiştii”
care au făcut planurile şi l-au construit, trăiau pe altă lume şi habar n-aveau
de ce este în stare Dunărea. Acum Consiliul Local ar vrea sa construiască un
port turistic adecvat, au şi locul, dar n-au nici plan, nici finanţare…
Aşa că vira ancora şi
mergem spre Tulcea, unde cu greu
găsim un loc de acostare. Ar fi ceva de vizitat, dar cum este periculos să
lăsăm ambarcaţiunea ne-păzită, ne mărginim la câţi-va paşi pe mal. Dăm peste un
panou de unde aflăm că, cândva, nu se ştie precis când, aici se va construi un
port turistic cu fonduri europene. Ajungem la Crişan, multe ambarcaţiuni legate la mal, dar nici-o marină. Facem
o scurtă oprire lângă o pensiune, unde mâncăm ceva pescărie, la preţuri cam pipărate. Ridicăm ancora şi ajungem la Sulina unde aflăm de existenţa
Bazinului Mic, unde sunt câteva pontoane de acostare şi multe ambarcaţiuni legate
la mal, dar nu este un port turistic amenajat cu facilităţi. După vre-o două zile petrecute la
Sulina şi împrejurimi, ne luăm inima-n dinti şi ieşim la mare. Ridicăm velele
şi cu un vânticel de nord-est, ajungem destul de repede la Sf. Gheorghe, unde intrăm într-o marina destul de frumoasă, găsim repede un loc de acostare şi
pornim în căutarea unei pensiuni, de pe internet aflând că sunt destul de
multe.
Portul turistic Galaţi înainte de distrugere |
Bazinul mic Sulina
Şi aici se sfârşeşte călătoria noastră virtuală.
Citind cele de mai sus poate aşa vom afla de ce Dunărea românească este pustie, sau aproape. De ce nu suntem si noi la nivelul celorlalte
ţări dunărene?
În primul rând din lipsa informaţiilor. Lipsa totală a reclamelor în
domeniu. Un răspuns ar trebui să-l dea în primul rând Ministerul Turismului dar
şi autorităţile locale, care sunt absolut dezinteresate ca zona şi urbea lor să
prospere din turism. Iar acolo în locuri izolate unde câte un primar vrea să
facă ceva, este repede sabotat şi de unii localnici, dar mai ales de “eşaloanele”
superioare…
Desigur construcţia unui port turistc cu toate facilităţile este scump.
Puţine comunităţi şi-l permit. Dar un punct de acostare între două pontoane
plutitoare nu costă prea mult. Este nevoie doar de bunăvoinţă. Există multe
prin Serbia
şi Ungaria. Sau măcar zone de ancoraj. Există o mulţime de-alungul Dunării. Dar
şi acestea trebuie marcate. Cine s-o facă?
Sunt porturi dunărene româneşti despre care nu veţi găsi nici măcar o
fotografie pe internet, sau cel mult una de acum o sută de ani când portul era
în floare…
PORTURI la DUNĂRE
Km 1071 L
|
Baziaş
|
|
Km 1054 L
|
Pojejena
|
|
Km 1046 L
|
Moldova Veche
|
PTF
|
Km 1015 L
|
Drencova
|
|
Km 995 L
|
Sviniţa
|
|
Km 981 L
|
Tisoviţa
|
|
Km 980 L
|
Dubova
|
ancoraj
|
Km 978 L
|
Golful Mraconia
|
ancoraj
|
Km 954 L
|
Orşova
|
ancoraj, acostare, PTF
|
Km 941 L
|
Gura Văii
|
|
Km 932 L
|
Turnu Severin
|
PTF
|
Km 851 L
|
Gruia
|
|
Km 811 L
|
Cetate
|
acostare la ponton mobil.
|
Km 795 L
|
Calafat
|
|
Km 742 L
|
Rast
|
abandonat
|
Km 679 L
|
Bechet
|
|
Km 632 L
|
Corabia
|
Marina - 40 berths, 2 guests, 6-30 L/24H.
|
Km 597 L
|
Turnu Măgurele
|
|
Km 554 L
|
Zimnicea
|
|
Km 493 L
|
Giurgiu
|
Canalul Plantelor, marina în proiect
|
Km 430 L
|
Olteniţa
|
|
Km 370 L
|
Călăraşi
|
|
Km 365 R
|
Ostrov
|
|
Km 334 R
|
Oltina
|
abandonat
|
Km 298 R
|
Cernavodă
|
|
Km 253 R
|
Hârşova
|
|
Km 170 L
|
Brăila
|
|
Km 150 L
|
Galaţi
|
acostare, marina în paragină
|
Km 133.8 L
|
Giurgiuleşti
|
PTF
|
Km 103.8 R
|
Isaccea
|
PTF
|
Br. Chilia
|
||
Km 106 R
|
Ceatalchioi
|
|
Km 45 R
|
Chilia Veche
|
|
Km 23 R
|
Periprava
|
|
Br. Măcin
|
||
Km 3 R
|
Smârdan
|
|
Km 14 R
|
Măcin
|
|
Km 31 R
|
Gura Arman
|
|
Km 33 R
|
Blasova
|
|
Km 35 R
|
Turcoaia
|
|
Br. Borcea
|
||
Km 66 L
|
Călăraşi
|
acostare, marina în proiect, 100 berths
|
Km 49 L
|
Feteşti
|
|
Br. Sulina
|
||
Km 73.05 R
|
Tulcea
|
|
Km 23.5 R
|
Crişan
|
pontoane acostare, ne-protejate.
|
Km 0 R + L
|
Sulina
|
Bazinul mic, amenajat acostare.
|
Br. Sf. Gheorghe
|
||
Km 88 R
|
Mahmudia
|
|
Km 35 R
|
Murighiol
|
acostare
|
Km 5 L
|
Sf. Gheorghe
|
marina, ~ 70 berths
|
Bulgaria
|
||
Km 792 R
|
Vidin
|
|
Km 748 R
|
Lom
|
|
Km 678 R
|
Rahova
|
|
Km 555 R
|
Sviştov
|
|
Km 496 R
|
Russe
|
Yacht marina, 1,5E/ml/24H, water,
electricity
|
Km 432 R
|
Turtucaia
|
|
Km 374 R
|
Silistra
|
Notă:
|
L – Malul stâng
|
|
R – Malul drept
|
Atenţionare:
Toare datele de mai sus sunt informative.
Autorul nu este răspunzător
pentru anumite nepotriviri sau inexactităţi, datorită surselor de informare.
La cererea unor cititori adaug unele informaţii privind porturi turistice şi ancoraje pe Dunăre.
Ultima actualizare datează din anul 2009.
Informations for Yachts and recreational boats | |||
GERMANY | |||
RMD | Lock (ecluză) | Place | VHF Channel |
Km 7.4 | Bamberg | Bamberg | 60 |
Km 13.3 | Strullendorf | Strullendorf | 61 |
Km 25.9 | Forchheim | Forchheim | 62 |
Km 32.9 | Hausen | Hausen | 63 |
Km 41.1 | Erlangen | Erlangen | 64 |
Km 48.7 | Kriegenbrunn | Erlangen | 65 |
Km 69.1 | Nürnberg | Nürnberg | 66 |
Km 72.8 | Eibach | Nürnberg | 20 |
Km 84.3 | Leerstetten | Schwanstetten | 22 |
Km 94.9 | Eckersmühlen | Roth-Haimpfarrich | 78 |
Km 99 | Hilpoltstein | Hilpoltstein | 79 |
Km 116 | Bachhausen | Mühlhausen | 81 |
Km 123 | Berching | Berching | 82 |
Km 136 | Dietfurt | Dietfurt | 18 |
Km 151 | Riedenburg | Riedenburg-Haidhof | 20 |
Km 166 | Kelheim | Kelheim-Gronsdorf | 78 |
Danube | |||
Km 2397.16 | Bad Abbach | 19 | |
Km 2379.4 | Regensburg | 21 | |
Km 2354.3 | Geisling | Transit facilities for rowboats | 22 |
Km 2322.02 | Straubing | 18 & 22 | |
Km 2230.6 | Schleuse Kachlet; | 20 | |
Km 2203.2 | Jochenstein | 22 |
RMD Marina | ||
Km | Type of facility | Address |
Km 25.86 L | 28 berths | Forchheim |
Km 28.36 L | Marina, 33 berths | Forchheim |
Km 57.48 L | Marina | Stadt Fürth |
Km 65.18 L | Marina, 50 berths | Nürnberg |
Km 120.03 R | Marina, 36 berths | Beilngries |
Km 128.36 R | Marina, 40 berths | Berching |
Km 136.63 L | Marina, boat slip | Altmühltal |
Km 149.45 R | Marina, 27 berths | Riedenburg |
Km 155.71 L | Marina | Trägerverein Altmühltal |
|
Km 2065.7 L | Moorings at the mouth of the Ysper | |
Km 2050.0 L | Marbach marina, guest dock | |
Km 2036.1 R | Nr.8 Melk moorings, 7,50 Eur/Night | |
Km 2036.2 R | Nr. 31 Melk moorings, 7,50 E/Night | |
Km 2019.3 L | Nr.15 Melk moorings 7,5 E/night | |
Km 2014.5 L | yacht marina, some guest docks. | |
Km 2008.2 L | Nr.22 mooring, for guests, 7.50 E/Night. | |
Km 2008.0 R | Yacht marina, guest docks. | |
Km 2003.9 L | Krems. Gas station. | |
Km 1998.0 R | Traismauer marina, guest docks | |
Km 1963.7 R | Tulln visitors harbor, municipal guest docks | |
Km 1962.5 R | Tulln yacht marina, guest docks | |
Km 1955.6 R | Muckendorf yacht marina, guest docks. | |
Km 1951.7 R | Gas station. | |
Km 1951.4 R | Greifenstein marina, guest docks. | |
Km 1948.7 R | Docking facilities in the Greifenstein blind arm | |
Km 1942.5 L | Korneuburg yacht marina, guest docks. | |
Km 1935.3 R | Donau-Raststätte marina, guest docks | |
Km 1926.3 R | Viena marina, 30 guests, gas, water, electricity, etc. | |
Km 1908.4 R | Docking facilities in the blind arm of Fischamend | |
Km 1902.1 L | Moorings in arm of Orth | |
Km 1883.5 R | Docking facilities in the blind arm of Johl | |
Km 1883.8 R | Nr.30, motorboat moorings. 7.5 E/night. |
Locks (ecluze) | VHF Channel | ||
Km 2162.7 | Aschach | 18 | |
km 2147.2 | Ottensheim | 20 | |
Km 2119.6 | Abwinden-Asten | 22 | |
Km 2095.6 | Wallsee-Mitterkirchen | 18 | |
Km 2060.4 | Ybbs-Persenbeug | 20 | |
Km 2038.2 | Melk | 22 | |
Km 1980.4 | Altenwörth | 20 | |
Km 1949 | Greifenstein | 22 | |
Km 1921 | Freudenau | 18 | |
SLOVAKIA | |||
Marina | VHF Channel | ||
Km 1870 L | Bratislava municipal harbor, docking facilities for small vessels | ||
Km 1866.1 L | Bratislava municipal harbor, docking facilities on request | 22 | |
Km 1865.8 L | Service station for boats | ||
Km 1864.8 L | Marina for small vessels, | drinking water, fuel, | |
Km 1820 L | Old arm (access via Gabčíkovo) | ||
Km 1767.6 L | Komarno, docking. | 18 | |
Km 1711.4 | Only for watercrafts from the EU | ||
Locks (ecluze) | |||
Km 1852.5 | Cunovo | Substitute for the Gabčíkovo lock, boat lane | |
Km 8.2 | Gabčíkovo | notification required | 78 |
HUNGARY | |||
Marina | |||
Km 1745 | Refuel*- and accommodations, restaurants, | ||
Km 1718.5 | Yacht marina, refuel, water, acomodation. | ||
Km 1707.2 L | Refuel* and accommodations, boat storage | ||
Km 1703 L | Refuel*, Repairs possible, drinking water, | ||
Km 1693.1 L | Refuel*, Repairs possible, drinking water, | ||
Km 1674 L | Marina, refuel*, water. | ||
Km 1651 R | Island Obuda, refuel, water, service. | ||
Km 1561 R | Botel Admiral | drinking water, electricity | |
Km 1532.5 R | drinking water, electricity | ||
Km 28 R | Szentendre Arm | drinking water, electricity | |
Km 10.5 R | " " " | refuel*, drinking water, electricity | |
Km 53.4 L | " " " | accomodation, drinking water, electricity | |
Km 26.6 L | " " " | accomodation, drinking water, electricity | |
CROATIA | |||
It is possible to dock in Vukovar by prior arrangement. | |||
It is also possible to dock at Osijek (winter harbour) on Drava river. |
SERBIA | |||
Harbour Office | |||
Danube Km | Location | VHF Channel | |
Km 1425 | Bezdan | PTF | 16 |
Km 1255 | Novi Sad | 16 | |
Km 1170 | Belgrade | 16 | |
Km 1154 | Pancevo | 16 | |
Km 1116.2 | Smederevo | 16 | |
Km 1059 | Veliko Gradište | 16 | |
Km 933 | Kladovo | PTF | 16 |
Km 861 | Prahovo | PTF | 16 |
Marina | Fee | ||
Km 1426.2 L | Kamenko Gagrchin | Moorage, five guest berths, | 5-15 E/day |
Km 1402.5 L | Apatin | guest docks, | "" "" |
Km 1319.0 L | Riblja Charda | guest docks, | "" "" |
Km 1298.7 L | Backo Novo Selo | guest docks | "" "" |
Km 1295.0 L | Backa Palanka | guest docks | "" "" |
Km 1263.5 L | Kamenjar | guest docks | "" "" |
Km 1258.0 L | Liman Marina, | water and electricity connections | 20-30 E/day |
Km 1258.5 L | Novi Sad | guest docks | 5-15 E/day |
Km 1244.1 R | Novi Sad | guest docks, restaurant | " " " |
Km 1233.0 R | Sremski Karlovci | guest docks, restaurant | " " " |
Km 1216.0 R | Slankamen | guest docks | " " " |
Km 1173.5 R | Zemun | guest docks, services, coffee shop | " " " |
Km 1171.6 R | Zemun marina, guest docks, services, water. | ||
Km 1172.1 R | sport boat marina, restaurant | 20-30 E/day | |
Km 1170.0 R | Belgrade | guest docks, restaurant | 20-30 E/day |
Km 1169.0 R | Belgrade marina | Guest docks, services | " " " |
Km 1164.1 R | Belgrade | guest docks | 5-15 E/day |
Km 1164.0 R | Ada Huja marina Belgrade | guest docks | 20-30 E/day |
Km 1163.0 R | Galija mooring place, restaurant, fuel – 30 m. | 5-15 E/day | |
KM 1154.0 L | Guest dock 3.5 Km of river Tamis | " " " | |
KM 1132.0 R | Smederevo | guest docks | " " " |
Km 1121.0 R | Smederevo | Jugovo mooring place, | |
Km 1116.3 R | mooring place | ||
Km 1108.5 L | mooring place | ||
Km 1094.8 R | Kostolac | mooring place | |
Km 1077.0 R | Lederata | mooring place | |
Km 1062.0 R | Veliko Gradište | mooring place, | 20/30 E/day |
Km 1054.5 R | Alaske Zore | guest docks, service, | |
Km 1042 R | Golubac mooring place, | gas, water | 20-30 E/day |
Km 957.0 R | Tekija | mooring place, | |
Km 934.0 R | Kladovo | mooring place, | PTF |
Km 884.5 R | Brza Palanka | mooring place, |
Hărţi | ||
Donau 1 (Kelheim - Jochenstein, scale:1:25 000) | ||
Donau 2 (Passau - Bratislava, scale: 1:33 000) | ||
Donau 3 (Bratislava - Dunaújváros, scale: 1:33 000) | ||
Donau 4 (Budapest - Bezdan, scale: 1:33 000) | ||
Donau 5 (Bezdan - Belgrade) | ||
Donau 6 (Belgrade – Iron Gates 2) | ||
Donau 7 (Iron Gates 2 - Belene) | ||
Donau 8 (Belene - Constanta) | ||
Donau 9 (Cernavoda - Sulina) | ||
Danube maps by. Pierre Verberght, | ||
Roekstraat
30, B-2170 Merksem, Belgium, |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu